فقط اوست که می ماند

فقط اوست که می ماند

 

آموزش ساخت چراغ مطالعه قابل حمل شیک و کاربردی

برای کسانی که میز کار کوچکی دارند یا نمی خواهید همیشه روی میزشان شلوغ باشد، چراغ مطالعه پرتابل بهترین انتخاب است. ساخت چراغ مطالعه پرتابل بسیار ساده است و بخاطر اندازه کوچکش می توانید هر وقت لازمش ندارید، داخل کشوی میز قرارش بدهید.

برای ساخت چراغ مطالعه پرتابل نیاز به ابزار یا وسایل خاصی ندارید. بدنه چراغ مطالعه در واقع یک قاب عینک چوبی است که با قیمتی کم در بازار پیدا می شود. برای روشنایی بهتر است از LED ریموت دار استفاده کنید. البته هر نوع چراغ LED دیگر هم قابل استفاده است. به یک پخش کننده نور هم نیاز دارید که آن را می توانید از وسایل مختلف جدا کنید.

هزینه ساخت چراغ مطالعه پرتابل خیلی کم است. خوبی آن هم این است که می توانید طراحی آن را مطابق با سلیقه تان تغییر بدهید و یک چراغ کاملاً منحصر به فرد و مخصوص برای خودتان بسازید.

گام اول : وسایل مورد نیاز برای ساخت چراغ مطالعه پرتابل

  • قاب عینک چوبی – بهتر است از جنس بامبو باشد
  • جای مهره M3 فلزی
  • پیچ دندانه دار M3 دوازده میلیمتری
  • میله برنجی – ضخامت میله به اندازه جعبه عینک و سلیقه خودتان بستگی دارد
  • پخش کننده نور – ما از در جعبه خوراکی استفاده کردیم اما هر چیز دیگر با کارکرد مشابه قابل استفاده است
  • چراغ LED ده تایی با ریموت کنترل

ابزار مورد نیاز

  • چسب قطره ای
  • دریل
  • گیره
  • برس سنباده یا درمل- برای همرنگ کردن پیچ ها با میله برنجی
  • چکش کوچک
  • دم باریک
  • هویه
  • یک مشعل کوچک

گام دوم : سوراخ ها را دریل کنید

  1. اولین مرحله از ساخت چراغ مطالعه پرتابل دریل کردن سوراخ جای مهره هاست. ما از سایز M3 استفاده کرده ایم اما شما می توانید از اندازه های بزرگتر استفاده کنید. فقط یادتان باشد، اندازه مهره ها و پیچ ها باید یکی باشد.
  2. جای سوراخ اول را روی جعبه عینک علامت بگذارید. ما این سوراخ را با فاصله 4 سانتیمتری از در جعبه دریل کردیم. اگر بخواهید می توانید این سوراخ ها را کمی پایین تر بیاورید. در ضمن اندازه سوراخ باید کمی کوچکتر از سایز مهره باشد.
  3. سوراخ بعدی را درست روبروی این سوراخ دریل کنید. به فاصله سوراخ از در جعبه دقت کنید. جای سوراخ را علامت بزنید و با مته مناسب دریل کنید.
  4. دو سوراخ هم روی در جعبه دریل کنید. این دو سوراخ باید کاملاً با سوراخ های روی بدنه در یک خط باشند و درست روبروی هم قرار بگیرند. اگر در این مرحله اندازه گیری ها را با دقت انجام بدهید، در مرحله بعد دچار مشکل نمی شوید.
  5. بعد از دریل کردن سوراخ ها، وقت اضافه کردن مهره هاست. آنها را داخل سوراخ ها قرار بدهید (اگر لازم بود از چکش استفاده کنید) و از داخل بهشان چسب قطره ای بزنید.
در ساختنی بخوانید :  کاور فلش مخصوص بسازید و استفاده از فلش را ساده تر کنید

گام سوم : چراغ LED را اضافه کنید

اگر از چراغ دیگری استفاده می کنید، احتمالاً روش کارتان در این مرحله کمی متفاوت خواهد بود. پس راهنمای همراه چراغ LED را با دقت بخوانید.

ابتدا پیچ های قاب چراغ را باز کنید. پیچ هایی که برد مدار را به قاب وصل می کنند را باز کنید تا برد مدار جدا بشود.

باتری ها را اضافه کنید. حالا باتری را داخل قاب عینک قرار بدهید. مدار LED را هم روی قسمت داخلی در جعبه قرار بدهید و مطمئن شوید کاملاً محکم است. ما خوش شانس بودیم و اندازه وسایلی که استفاده کردیم کاملاً با هم می خواند. اگر مدار داخل در جعبه عینک شل است، باید از سیم منعطف همراه چراغ یا هر چیز دیگری که در دسترس تان است برای محکم کردنش استفاده کنید.

بعد از اینکه مدار چراغ LED را به در جعبه وصل کردید، در جعبه را ببندید. اگر لبه های مدار از در جعبه عینک بیرون زده و نمی گذارد در جعبه بسته بشود، ابتدا قسمت اضافی را با ماژیک علامت بگذارید. سپس با درمل یا ابزارهای مشابه آن قسمت را جدا کنید. اینکار را به تدریج انجام بدهید و در حین کار چندبار برد را اندازه بگیرید. بریدن بیش از حد می تواند به مدار چراغ LED آسیب بزند.

در ساختنی بخوانید :  ساخت مدار چراغ قوه کاربردی و قدرت مند با LED

گام چهارم : پخش کننده نور را آماده کنید

اگر نمی خواهید نور چراغ را پخش کنید، این مرحله را رد کنید. البته اضافه کردن پخش کننده باعث می شود نور مستقیم نباشد و چشم تان را خسته نکند. پس اگر نمی خواهید دنبال پخش کننده بگردید، از قاب چراغ که در مرحله قبل جدا کردید، استفاده کنید. این قاب هم کار پخش کنندگی نور را انجام می دهد.

ابتدا بین جعبه ها و وسایلی که در خانه دارید، دنبال یک در نیمه شفاف و به شکل نیم کره بگردید. اگر در خانه چنین چیزی پیدا نکردید، یک سر به سوپرمارکت بزنید. حتماً خوراکی پیدا می کنید که درش این شکلی باشد.

حالا اندازه این در نیمه شفاف را با اندازه برد چراغ و در جعبه عینک چک کنید. اگر در بزرگ تر یا کوچک تر از حد نیاز بود، آن را اصلاح کنید. در صورت بزرگ بودن از چسب و در صورت کوچک بودن از سنباده استفاده کنید.

بعد از اینکه اندازه پخش کننده را تنظیم کردید، باید آن را سرجایش بچسبانید. ما از چسب قطره ای برای چسباندن پخش کننده دور برد مدار استفاده کردیم. چسب قطره ای در دسترس ترین گزینه است اما بهترین گزینه نیست چون داخل پخش کننده رد می اندازد. پس اگر از چسب قطره ای استفاده می کنید، بعد از چسب زدن با گوش پاک کن قسمت های اضافی چسب را پاک کنید. گزینه بهتر چسب حرارتی است.

در ساختنی بخوانید :  آموزش ساخت : جاقلمی رومیزی شیک و ارزان بسازید

بعد از خشک شدن چسب، چراغ مطالعه پرتابل را چک کنید و مطمئن شوید هنوز کار می کند.

گام پنجم : پیچ ها را برنجی کنید

اگر همه قطعات فلزی به کار رفته در ساخت چراغ مطالعه پرتابل برنجی باشند، خیلی بهتر است. اینطوری طراحی چراغ مطالعه یکدست می شود و رنگ قطعات فلزی با جعبه عینک ست می شود.

یکی از پیچ ها را داخل یک گیره قرار بدهید (بهتر است ابتدا پیچ را داخل مهره و سپس هر دو را داخل گیره قرار بدهید). پیچ را با یک مشعل کوچک گرم کنید (حدود بیست تا سی ثانیه). سپس برس سنباده را روی سری پیچ بکشید تا رنگش کاملاً برنجی بشود.

اینکار را برای هر چهار پیچ تکرار کنید.

گام ششم : بازوها را بسازید

  1. این بازوها یا پایه ها، با میله برنجی ساخته می شوند و عامل تحرک چراغ مطالعه هستند.
  2. یک تکه میله برنجی بردارید و یک خمیدگی 180 درجه در آن ایجاد کنید. برای ایجاد این خمیدگی از دم باریک استفاده کنید.
  3. خمیدگی را روی یکی از پیچ های روی در جعبه قرار بدهید تا اندازه بازوها مشخص بشود. در جعبه را باز کنید و در زاویه دلخواه تان قرار بدهید تا جای خمیدگی بعدی مشخص بشود.
  4. خمیدگی بعدی را روی جایی که علامت زده اید، ایجاد کنید. سپس قسمت میله را کوتاه کنید تا به سر دیگرش برسد. با کمی شار و یک مشعل کوچک دو سر میله برنجی را بهم وصل کنید.

این مراحل را تکرار کنید و بازوی دوم چراغ مطالعه پرتابل را هم بسازید.

گام هفتم : بازوها را وصل کنید

پیچ ها را از جعبه باز کنید و بازوها را سرجایشان قرار بدهید. دوباره پیچ ها را ببندید.

چراغ مطالعه پرتابل آماده است

پیچ ها را کمی شل کنید و خیلی آرام بازوها را بالا بکشید تا در جعبه باز بشود. زاویه چراغ مطالعه را تنظیم کنید و پیچ ها را سفت کنید. حالا چراغ را با ریموت کنترل روشن کنید و از نور زیبایش لذت ببرید.

اگر نمی توانید سر چراغ مطالعه پرتابل را خیلی جلو بکشید، یک وزنه به کف جعبه بچسبانید تا تعادل چراغ حفظ بشود. در ضمن از فضای داخل جعبه هم می توانید به عنوان جاقلمی استفاده کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







[ دو شنبه 16 بهمن 1396 ] [ 17:12 ] [ hr ] [ ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهر زیبای من ساری و آدرس sariweb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





امکانات وب


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 244
بازدید کل : 72811
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1